MIFAS afronta el coronavirus i adopta noves mesures per atendre les persones amb discapacitat

17/04/2020
MIFAS

MIFAS ha hagut de reinventar-se i buscar solucions imaginatives durant la crisi del coronavirus.

Durant aquest mes de confinament, l’entitat ha hagut de trobar nous canals per comunicar-se i noves maneres per atendre els socis de l’entitat, els usuaris dels seus centres assistencials i les seves famílies que segueixen tenint les mateixes necessitats.

L’entitat té més de 5.300 socis i sòcies amb discapacitat física que utilitzen diferents serveis i tot i tancar tots els no imprescindibles, no ha parat l’activitat per poder atendre les seves demandes i necessitats.

El servei amb què s’ha trobat més dificultats ha estat la Residència que gestiona a la ciutat de Girona, on a dia d’avui s’atenen 29 persones amb gran discapacitat i amb un risc de salut molt elevat en cas de contraure el COVID 19. Des del primer dia, es van prendre tot un seguit de mesures de confinament que està donant el seu fruit perquè no hi ha cap resident positiu, a dia d’avui. Un fet que la direcció del centre valora molt positivament i que ha estat possible gràcies a la implicació i responsabilitat de tots els professionals. Per fer el confinament més amè, s’han augmentat les activitats de dinamització i personal dels centres assistencials també de l’entitat i, tancats a dia d’avui, s’han traslladat a la residència per reforçar l’equip humà. 

A més, s’ha reforçat l’atenció psicològica per als residents i constantment s’està en contacte amb els seus familiars per informar del seu estat de salut.

MIFAS però denuncia la falta d’EPIS i explica que s’ha hagut de recórrer a la compra de productes a l’estranger i a les empreses o entitats que en subministren de manera voluntària. Reivindica també que és imprescindible que es subministrin aquests productes i testos per a tothom ja que cal saber si els professionals que atenen col·lectius vulnerables són portadors del virus i aplicar els corresponents protocols.

Una altra de les tasques imprescindibles que es fa des de MIFAS és l’atenció constant a les 88 persones que assistien diàriament als centres assistencials de l’entitat, a Riudellots de la Selva i a Vilafant, i que actualment són a les seves llars. En aquest cas, MIFAS s’ha hagut de reinventar per mantenir el contacte i l’assistència a les persones usuàries, atenent les necessitats que les seves famílies no poden resoldre com per exemple, acompanyaments mèdics, fer la compra, o donar suport psicològic. Es fan visites a domicili, activitats online, proposta d’activitats per fer a casa, contacte per telèfon o videoconferències grupals per mantenir el contacte amb els companys del centre. 

Un altre servei que tampoc ha parat la seva activitat ha estat el Servei d’Integració Laboral, els tècnics d’orientació han fet teletreball i han estat en constant contacte amb les persones inscrites al servei per saber si han tingut algun problema laboral, com exemple, estar afectats per ERTO, per finalitzacions de contractes, entre d’altres. Durant el confinament s’han pogut inserir 6 persones que estaven en recerca activa de feina. Actualment, s’està treballant per poder oferir formació online i poder arribar a tots els usuaris.

Pel que fa als centres especials de treball, l’entitat en gestiona tres, dos a Girona i un a Barcelona on hi treballen 245 persones de les quals 216 tenen certificat de discapacitat. Les seves línies laborals són majoritàriament la prestació de servei de pàrquings i zones blaves, serveis que han quedat suspesos durant la crisi. Davant l'estat d'emergència i per protegir els treballadors, només es van mantenir obertes les línies de negoci imprescindibles. Amb una clara voluntat d’afavorir als treballadors, i evitar la pèrdua de capacitat econòmica dels mateixos, es va pactar amb els representants dels treballadors la NO aplicació d’un ERTO. Per transmetre seguretat a tota la plantilla, també es va avançar el pagament de les nòmines al dia 27 de març.

Aquestes mesures representen un gran esforç financer, ja que des que es va declarar l’estat d’alarma els ingressos han disminuït en més d’un 90%.

Des de MIFAS s’afirma que un cop acabi el confinament, s’ha de preparar una xarxa social amb una base ferma perquè hi haurà moltes persones en una situació econòmica i social molt crítica i un gran risc de vulnerabilitat que necessitarà els serveis de les entitats. No poden permetre que les retallades econòmiques sempre les pateixin els mateixos. S’està patint una crisi que no s’havia vist mai i caldrà solucions noves.

A partir d’aquest dilluns 20 d’abril, la seu central de MIFAS de Girona i els centres assistencials obriran les seves portes però no faran atenció presencial per evitar el flux de gent i en conseqüència la propagació del virus.  Des de tots els serveis es seguirà fent atenció telefònica per fer assessorament i atenció personalitzada i veure les necessitats reals del col·lectiu.

Per contactar amb l’entitat es pot fer a través dels seus canals habituals, telèfon en horari de 8h a 15h, whatsapp, correu electrònic i xarxes socials.