- Inici>
- Integració Laboral>
- Tips per trobar feina!>
- Passos a seguir en la recerca de feina
Passos a seguir en la recerca de feina
A continuació, mostrem un conjunt de passos a seguir per a la recerca de feina. És important tenir clar que, prèviament, és recomanable estar inscrit/a al SOC/SEPE com a demandant d’ocupació o millora de feina.
Passos a seguir:
1. Identificar els llocs de treball als que podem accedir:
És important que fem un anàlisi de les pròpies capacitats i competències, tenint en compte la formació, competències tècniques, així com motivacions i interessos. És important analitzar la pròpia experiència laboral. D’aquesta manera podrem identificar què ens agrada, ens motiva i ens interessa, per destinar els esforços en una direcció. Recorda que per identificar els teus punts forts i febles, pots fer un de l’anàlisi DAFO.
2. Identificar les possibles empreses, sectors o treballs:
És important crear xarxa i comunicació amb l’objectiu d’informar de que et trobes en un procés de recerca de feina. Recorda que, en moltes ocasions, la feina es troba gràcies al “boca-orella”.
Apunta’t a diferents serveis d’orientació i assessorament laboral, com: Empreses de Treball Temporal – Agències de Col·locació – Borses de treball de Fundacions – Borses de Treball Públiques – Consells Comarcals, entre d’altres. Recorda que quants més recursos utilitzis, més possibilitats d’inserció laboral tindràs.
Utilitza altres mitjans per obtenir informació sobre empreses i treballs que s’adeqüin al teu perfil. Utilitza plataformes web com Infojobs, Infofeina, FeinaActiva, i xarxes socials com per exemple LinkedIn o Facebook.
3. Preparar el material per a la presentació de la candidatura:
Un cop identificat el sector, empresa o treball, és important que confeccionar el CV i la carta de presentació en funció de l’objectiu. És a dir, modificar i adaptar el CV i la carta de presentació per a cada empresa, seleccionant la informació i experiència més rellevant per a cada lloc/empresa que es postuli.
Si no has fet mai un CV o una carta de presentació, demana ajuda a una persona que tingui experiència. Per exemple, algun dels serveis d’orientació esmentats en el punt 2.
També és important tenir preparada la documentació que et puguin sol·licitar: Títols, cartes de recomanació, certificats, entre d’altres.
4. Planificació del temps:
Tot i que no estiguis treballant, és molt recomanable fer-te un horari, una rutina per tal d’establir un ordre a les accions de recerca de feina. D’aquesta manera establiràs el teu propi mètode de recerca. És important que hi dediquis temps a llegir anuncis, adaptar el CV i la carta de presentació, etc.
5. Recerca activa de feina:
Encara que hagis anat a diferents serveis de recerca de feina (punt 2), no has de deixar-ho tot en mans dels altres. Has de ser actiu/va i fer recerca de manera autònoma.
Buscar empreses que et puguin interessar i, encara que no hi hagi una oferta concreta, pots donar-te a conèixer presentant una carta d’autocandidatura i el teu CV.
També és recomanable fer una llista amb les empreses i persones que has contactat, el dia que ho has fet i amb qui has parlat, a quin acord heu arribat... Has de tenir en compte que quan ha passat un temps, si no està anotat, és possible que no es recordin alguns detalls.
6. Preparar l’entrevista:
Si et truquen per una entrevista, has d’informar-te bé sobre l’empresa: què fan, en quin sector treballen, com s’organitzen, qui són els seus clients, entre d’altres. És important que la persona que t’entrevista vegi que tens interès i estàs informat/da.
És important avaluar prèviament quins són els teus punts fort i punt febles, així com també les teves competències professionals. Recorda que és gairebé una pregunta segura!
Recopila els documents necessaris per complementar la informació del teu CV.
7. Com presentar-se a l’entrevista:
Has de cuidar la teva imatge personal i vestir d’acord amb el lloc de treball que ocuparàs, mantenint una higiene més que correcta.
Durant l’entrevista has de ser amable, positiu, amb motivació, intentar no estar nerviós/a, respondre sempre allò que et pregunten amb sinceritat, i parlar de manera ordenada, clara i coherent. La bona comunicació és fonamental, però recorda que no només és important allò que es diu, sinó també la manera de dir les coses i la comunicació no verbal, com per exemple la manera d’asseure’s, de donar la mà i les gesticulacions.
Dóna les gràcies a la persona de RRHH per concedir-te el seu temps per a l’entrevista.
8. Avaluar l’entrevista:
Es important pensar i reflexionar entorn a l’entrevista que hagis realitzat, i fer una autocrítica per valorar en quins aspectes podries millorar les futures entrevistes.
9. Acceptar l’oferta de treball:
Quan rebis una oferta de treball, has de considerar les funcions, les obligacions i les competències necessàries per desenvolupar les tasques, així com també valorar els horaris i el salari, entre d’altres.
Si tens dubtes o hi ha algun aspecte de les condicions que no acabes d’entendre pregunta-ho directament a la persona de contacte. Si simplement vols reflexionar-ho, sol·licita més temps per donar una resposta definitiva.
Finalment, si acceptes l’oferta de feina recorda que hauràs de llegir detingudament el contracte. No tinguis pressa per firmar, ni tampoc vergonya per llegir-ho. No es tracta de desconfiar de les persones que han fet el contracte sinó de saber exactament què hi consta perquè d’allò en dependran les teves condicions laborals.